Labai tikėtina, kad ne vienas iš mūsų esame susidūrę su situacija, kuomet draugų rate kalba pakrypo apie konkrečiam automobiliui skirtų ratlankių išmatavimus, maksimalų įmanomą išnešimą, kad būtų kuo platesni ir panašiai. Ir ko gero, kažkada teko būti tuo žmogumi, kuriam girdėjus tokias kalbas nepavyko suvesti galų kas ir kaip koreliuoja nors ir labai stengėtės viską suvokti. Todėl tam, kad suvokti būtų lengviau ir, kad visuomet po ranka turėtumėte gaires, sukūrėme santrauką, apibendrinančią įvairius parametrus ir tam tikrus skaičiavimus į vieną visumą. Tad pradedant, pirmiausia išsiaiškinsime pačių parametrų reikšmes ir paminėsime, kad visi rato parametrai yra dažniausiai randami vidinėje ratlankio dalyje. Taip pat pabrėžiame, kad ne visi kintamieji yra apžvelgti šiame straipsnyje, todėl aklai kliautis šiame straipsnyje esančiais hipotetiškais ir iki tam tikro lygio apribotais pavyzdžiais nerekomenduojama, o esant poreikiui visuomet galite kreiptis patarimo pas mus.
PCD arba tarpai tarp tvirtinimo skylių
Ne kiekvienas, bet dauguma automobilių gamintojų turi būtent jo markei unikalius PCD išmatavimus, todėl ir užmontuoti galima tik identišką PCD turinčius ratlankius. Perkant bet kokius ratlankius, paprastai pardavėjas nurodo šią vertę, tačiau, jei nėra aišku (tik tokiais atvejais kai ratlankiai perkami antrinėje rinkoje), tuomet galima keletu būdų tai išsiaiškinti, kaip pvz.: sužinojus kokios markės automobiliui jie buvo sumontuoti ir patikrinus to modelio PCD internetinėse svetainėse, talpinančiose tokią informaciją. Kitas būdas – skaičiuoti perimetrą apskritimo, kurio kraštinė keliauja per kiekvienos skylės centrą, o gautą vertę būtinai išversti į milimetrus (arba colius). Populiariausi PCD: Audi/VW/Skoda/Mercedes-Benz – 5×112, BMW – 5×120 (naujesnių, dažniausiai G kartos, automobilių PCD keitėsi į 5×112).
Ratlankio diametras arba skersmuo
Paprastai žymimas raide „R“ esančia prieš skaičius arba skliausteliuose esančiu simboliu (“), dažniausiai pasitaikančius nuo 15 iki 22 (be abejonės, dydžių būta visokiausių, tačiau renkamės populiariausią imtį). Diametro vertė standartiškai matuojama coliais.
Ratlankio plotis
Žymėjimas – raidė „J“. Plotis taip pat išreiškiamas coliais. Tai yra vienas svarbiausių parametrų renkantis pogamyklinius (angl. aftermarket) ratlankius, nes vieta automobilio arkose yra ribota, todėl ratlankis negali būti per platus, kad nesiremtų į vidines posparnio dalis (arba per daug neišlįstų už automobilio arkų), taip užtikrinant saugumą eksploatuojant automobilį. Gamyklinius (OE) ratlankių parametrus galima rasti interneto svetainėse, talpinančiose tokias duombazes, kad galėtumėte bent jau preliminariai orientuotis kokio pločio ratlankių reikėtų ieškoti.
Centrinė skylė
Angliškas terminas – center bore arba trumpinys „CB“ nurodo kokia yra ratlankio centrinė skylė. Ratlankio CB idealiu atveju turi sutapti su automobilio CB, tačiau neretai gamintojai nusprendžia gaminti ratlankius su didesne centrine skyle, kaip pvz.: 72,6 arba 74,1, kurios yra vienos didžiausių lengvųjų automobilių tarpe, nes gamintojams taip yra parankiau, kadangi pakanka pagaminti mažesnį kiekį ratlankių, kuriuos galima pritaikyti identiškas arba mažesnes CB vertes turintiems automobiliams. Jei automobilio CB didesnė už ratlankio – tokio ratlankio neužmontuosite, nes tikėtina, kad ratlankio nefrezuosite nenorėdami pažeisti jo tvirtumo. Na, o, jei automobilio CB vertė mažesnė nei ratlankio, tuomet tokį ratlankį užmontuoti bus galima tik centravimo žiedų pagalba, t.y. centravimo žiedas užpildo susidariusį tarpą tarp skirtingų ratlankio ir automobilio CB verčių, kad ratlankis stabiliai „sėdėtų“ važiavimo metu ir nenusimontuotų dėl inercinių jėgų.
Išnešimas
Paprastai ratlankio išnešimo parametrą apibūdina raidės „ET“, „P“, jei išnešimas yra teigiamas arba „N“ – esant neigiamam išnešimo parametrui. Išnešimo vertė yra matuojama milimetrais kaip pvz.: ET45. Pati vertė kyla iš ratlankio konstrukcijos. Kaip ją suprasti?
Pradžiai nusistatykime dvi pavyzdines išnešimo vertes, t.y. teigiamą ET45 ir neigiamą ET-10.
Viena paprasta taisyklė supaprastins išnešimo kaip tokio suvokimą, t.y. pločio centras tarp vidinių ratlankio kraštų, visuomet bus laikomas atskaitos tašku ir jis yra „ET0“ – tai yra aksioma. Įštampuota „ET“ arba išnešimo parametro vertė parodo į kurią rato pusę nuo centro yra ratlankio tvirtinimo flanšas, t.y. jei išnešimas yra ET45, tai flanšas yra arčiau išorinės ratlankio dalies, o, jei ET-10 – nuo centro nutolęs link ratlankio vidinės dalies. Žemiau yra matomas realus pavyzdys kaip keičiasi išnešimas tarp dviejų skirtingų išnešimo parametrų juos lyginant tarpusavyje ir laikant, kad abiem atvejais ratlankio plotis yra identiškas:
ET45 atveju ratlankis bus išneštas arčiau vidinės posparnio dalies (arčiau pakabos dalių), o ET0 atveju – ratlankis bus išsinešęs į išorę.
Nustatinėjant koks yra tinkamas ratlankio išnešimas jūsų automobiliui geriausia kliautis skaičiuoklėmis internete, o visą tai suvesti realiai galite ir prie automobilio ir atlikdami papildomus išmatavimus, kaip pvz., kiek dar yra likę vietos nuo ratlankio krašto iki arkos, kad ratlankis būtų kuo labiau išsinešęs į išorę ir būtų galima išgauti tobulą „fitment‘ą“. Šiuo atveju tai būtų galima pasiekti keliais būdais:
-keičiant ratlankio plotį ir atitinkamai derinant ET parametrą (perkami nauji ratlankiai);
-nekeičiant ratlankio pločio derinti tik ET parametrą (perkami nauji ratlankiai);
-nekeičiant ratlankio pločio derinti tik ET parametrą (ratų tarpinių pagalba).
Perkant plačius ratlankius su dideliu įgaubimu (angl. concave) rekomenduojame pasidomėti ar bus išlaikytas pakankamas atstumas tarp ratlankio ir stabdžių suporto.
Taip pat, kuomet įmanoma, rekomenduojame pirmiausia ratlankį pamatuoti ant savo automobilio, kol nėra sumontuotos padangos, tokiu atveju įsitikinsite, kad ratlankio parametrai yra tinkami ir niekas nekliudys jam sukantis.



Pridėti komentarą